Marita Eskes is onderwijsadviseur, auteur en spreker. Hiervoor heeft zij gewerkt als leraar, leescoördinator en remedial teacher in het basisonderwijs. Marita weet scholen op inspirerende wijze te begeleiden naar nóg beter leesonderwijs, waarbij ze vakinhoudelijke kennis koppelt aan didactische kennis: deze zaken gaan hand in hand. Hierbij vertaalt ze wetenschappelijke inzichten naar het handelen op de werkvloer.
Haar motto: leerlingen aan het lezen krijgen en werken aan gelijke kansen in het onderwijs. ‘Iedereen verdient het om geletterd te zijn. Ik help scholen graag om effectief gebleken aanpakken te vertalen naar de dagelijkse praktijk’.
Haar eerste boek, Technisch lezen in een doorlopende lijn, werd verkozen tot Beste Onderwijsboek van 2020.
Volg Marita op Twitter
Wouter Siebers
Dagvoorzitter
Wouter Siebers is werkzaam in het primair onderwijs en vervult daarbinnen diverse rollen. In 2015 is hij als Leraar van het Jaar landelijk ambassadeur geweest voor de beroepsgroep. Wouter is gedragsspecialist (master SEN) en was in deze functie werkzaam op school- en stichtingsniveau en binnen een samenwerkingsverband. Daarnaast was hij de afgelopen jaren werkzaam als adjunct schoolleider van een basisschool in Amersfoort. Hij is projectleider van een grote landelijke methode voor sociaal-emotioneel leren. Op dit moment is hij werkzaam bij Expertis onderwijsadviseurs. Wouter heeft veel ervaring met het begeleiden en coachen van leraren en schoolteams. Zijn focus ligt op het pedagogisch- en didactisch handelen van de leraar en het bouwen aan een professionele schoolcultuur. Wouter is co-teacher en spreekt met regelmaat over het onderwijs. Al meerdere keren vervulde hij de rol van dagvoorzitter op het Pica Onderwijscongres.
Volg Wouter op Twitter
Ruud Hisgen is literator, schrijver, vertaler, docent en directeur van het taalinstituut Direct Dutch in Den Haag. Hij publiceert ook populairwetenschappelijke teksten voor jongeren en volwassenen en geeft workshops over literatuur.Sinds 2014 is hij redacteur bij The Theatre of Wrong Decisions waar hij teksten van Shakespeare selecteert voor korte films over actuele misstanden. Zijn meest recente boek, geschreven samen met zijn collega Adriaan van der Weel, is De lezende mens (Amsterdam, Atlas Contact, 2022).
Adriaan van der Weel is emeritus bijzonder hoogleraar Boekwetenschap aan de Universiteit Leiden. Zijn onderzoeksbelangstelling richt zich vooral op de digitale revolutie en de gevolgen daarvan voor het lezen. Hij heeft daarover veel gepubliceerd, waaronder Changing our textual minds: Towards a digital order of knowledge (2011) en de essaybundel The Unbound book (samengesteld met Joost Kircz, 2013). Zijn meest recente boek, geschreven samen met zijn collega Ruud Hisgen, is De lezende mens (Amsterdam, Atlas Contact, 2022).
Victor van Toer werkt al bijna twintig jaar in het onderwijs van Rotterdam-Zuid en sinds 2007 is hij schoolleider op verschillende scholen met binnenstadsproblematiek. In 2012 startte hij op Het Open Venster, een basisschool met zo’n 30 teamleden en 240 leerlingen.
Volg Victor op Twitter
Sprekers panel:
Van links naar rechts:
Ahmet Uslu, leerkracht, iCoach, vakleerkracht gym en werkzaam op basisschool de Zeven Gaven in Utrecht
Hannah Bijlsma, leerkracht groep 4 op basisschool Noorderbasis in Assen en projectleider bij de Onderwijsinspectie
Lauren van Mossel, leerkracht groep 3 en leescoördinator op de Willibrordschool in Vleuten
Sandra Verbeem, leerkracht, leescoördinator en adjunct-directeur op de Margrietschool in Woerden
Eva van de Bovenkamp, werkte als leerkracht en intern begeleider en is nu werkzaam als kwaliteitsmedewerker bij stichting Wijs! in Utrecht